Dinaminiai duomenys#

Statiniai duomenys keleiviui suteikia bazinę informaciją, tad vien jų neužtenka, nes transporto priemonės genda, miestuose vyksta renginiai, gatvėse atsiranda kamščiai ar įvyksta avarijos. Siekiant reaguoti į trumpalaikiais pokyčius transporto sistemoje būtini dinaminiai duomenys. Dažnai šių duomenų šaltinių gali tapti viešajame transporte įrengta GPS įranga, keleivių skaičiavimo įranga, eismo stebėjimo sistemos.

Panaudojimas#

Dinaminių duomenų pagalba viešojo transporto keleiviai gali realiu laiku matyti transporto priemonės poziciją, sužinoti kiek minučių transporto priemonė vėluos atvykti į stotelę, matyti realų transporto priemonėje esančių keleivių skaičių ir gauti informacinius pranešimus susietus su stotele, maršrutu ar visa transporto sistema.

Pažvelkime, kaip dinaminiai viešojo transporto duomenys gali būti integruoti į kelionių planavimo priemones. Paimkime realų Google Maps pavyzdį iš San Francisko, tačiau analogiškas funkcionalumas yra prieinamas Suomijoje, Švedijoje, Jungtinėje Karalystėje ir daugelyje kitų šalių.

../_images/google-maps-dynamic-information.jpg

Fig. 2 Dinaminiai viešojo transporto duomenys Google Maps38#

Nauda keleiviui#

Jei dinaminiai duomenys nepasiekia keleivio, tai keleivis gali:

  • Pavėluoti į grafike skubantį autobusą: nors keleivis į stotelę ateina numatytu laiku, tačiau pavėluoja į maršrute skubantį autobusą, nes anksčiau atvykęs autobusas jau išvyko iš stotelės. Jei keleivis būtų matęs prognozuojamą atvykimo laiką, į stotelę būtų atėjęs keliomis minutėmis anksčiau ir į jį nebūtų pavėlavęs.

  • Iš viso nesulaukti autobuso: dėl įvykusios didelės avarijos buvo laikinai pakeistas autobuso maršrutas. Jei keleivis būtų žinojęs apie pakeistą maršrutą, nebūtų tuščiai laukęs stotelėje ir būtų galėjes pasirinkęs alternatyvų kelionės maršrutą;

  • Netilpti į autobusą, nes autobusas į stotelę atvyko visiškai pilnas su daugybe krepšinio sirgalių po pergalės krepšinio aikštelėje arenoje. Jei keleivis būtų žinojęs apie pilną žmonių atvykstantį autobusą, būtų galėjęs pasirinkęs alternatyvų kelionės būdą.

Kiekviena iš šių patirčių mažina pasitikėjimą viešuoju transportu ir didina tikimybę, kad keleivis nebesinaudos viešuoju transportu bei rinksis alternatyvius keliavimo būdus.

Dėl šių priežasčių būtina užtikrinti, kad keleivį pasiektų visi imanomi dinaminiai duomenys iš autobusuose įrengtų GPS imtyvų, keleivių skaičiavimo įrangos, eismo analizavimo ir keleivių informavimo sistemų.

Toliau šiame skyriuje aprašomi pagrindiniai viešojo transporto dinaminių duomenų standartai: de facto pasaulinis standartas GTFS Realtime ir Europos Sąjungos standartas SIRI.